zondag 28 december 2014

de obstakels bij het vieren van kerst

made by Leentje
Ik had voor die ochtend een schema bedacht voor het gebruiken van de badkamer. Ik had het behendig in elkaar geknutseld en gecombineerd met mijn eigen planning. Zodat ik precies wist wat ik wanneer moest doen en wanneer ik de badkamer kon gebruiken, dat is op zo'n dag belangrijk om te weten omdat ik er wel een uurtje bivakkeer.

Vervolgens vuurde ik allerlei vragen op mijn moeder af omtrent het avondeten; zou ik wel mijn eigen spulletjes hebben?, waar zou iedereen zitten?, hoe laat zouden we beginnen met eten?.

Over welke dag ik het heb: 1e kerstdag. Eén van de dagen in het jaar waar ik deels tegen op zie, maar deels ook naar uit kijk. 1e kerstdag vieren we altijd met familie; 's ochtends  bewonderen/pakken we de cadeautjes van onder de kerstboom uit, daarna ontbijten we, om vervolgens 's avonds met nog wat andere familieleden te gourmetten.

Ik vind het gezellig met de familie bij elkaar het feest te vieren, maar bij het vieren van kerst horen voor mij een aantal obstakels. Zo wijkt de dagindeling af van hoe die normaal is, zijn er (redelijk) veel mensen en 'voer' ik dus veel gesprekken tegelijkertijd, zoals ik in een ander artikel al noemde (link:100 gesprekken tegelijkertijd) en zijn we veel met eten bezig.

Het uitpakken van cadeautjes ging deze kerst goed, omdat de Kerstman mijn artikel over cadeautjes uitpakken had gelezen.

Eten is voor mij al langer vanuit meerdere perspectieven een obstakel. Zo moet ik voor mezelf altijd de houdbaarheidsdatum + ingrediëntenlijst van de producten checken, wil ik niet dat andere mijn eten aanraken (ik wil niet dat mijn eten met vlees in aanraking komt en ik ben bang om ziek te worden) en ben ik bang dat ik te veel eet (onrealistisch zelfbeeld/bang om te dik te worden. Daarnaast eet ik vegetarisch, kan ik slecht tegen vet eten en ben ik voor veel eten/producten allergisch.

Daarom zorg ik er met het gourmetten voor dat ik aparte schoteltjes heb voor mijn etenswaren en check ik de houdbaarheidsdatum en de ingrediëntenlijst van wat ik gebruik voor het gourmetten.

Ondanks dat ik op 2e kerstdag de tol betaalde voor mijn gezellige niet autisme proof  1e kerstdag (hoofdpijn en erg moe), ben ik kerst naar omstandigheden best goed doorgekomen.

Ik hoop dat je ook een leuke kerst gehad hebt!

Gr. Leentje
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten