woensdag 25 februari 2015

Durf hulp te zoeken
















Ben ik gek of raar of spoor ik gewoon helemaal niet? Moet je met een grote boog om me heen lopen en je heel krampachtig gedragen bij mij in de buurt? Tuurlijk niet! Dat is totaal niet nodig. Ik laat dit  de revue passeren omdat ik vaak het idee heb dat er gedacht wordt dat als je therapie volgt bij bijvoorbeeld een psycholoog (dus professionele hulp hebt) je 'gek' bent. Ik heb er voor gekozen om vrij open te zijn over het feit dat ik meerdere keren voor verschillende zaken professionele hulp heb gehad. Er zijn echter ook een heleboel mensen die het verzwijgen als ze professionele hulp hebben. Natuurlijk hoef je dit ook niet aan de grote klok te hangen, maar het moet niet nodig zijn dat er zo krampachtig wordt omgegaan met het begrip 'professionele hulp'.

Iemand kan voor heel veel verschillende psychische problemen hulp zoeken. Zoals een dokter er is voor voornamelijk lichamelijke klachten zo zijn er onder andere therapeuten, psychologen en psychiaters voor psychische klachten. De zaken waarvoor iemand hulp zoekt hoeven echt niet allemaal heel zwaar te zijn. Soms zijn het gewoon zaken waar je tegen aanloopt en heb je even een aantal tools nodig om weer verder te kunnen. Het is absoluut niet zo dat mensen die deze stap zetten raar of gek zijn. Ik vind het juist heel dapper en knap van hen dat ze onder ogen durven zien dat het hen niet alleen lukt en daarom hulp zoeken. Ik vond het aan het begin echt niet leuk om hulp te zoeken. Ik ben iemand die graag alles zelf oplost en ik vond mezelf zwak als ik hulp zocht. Eigenlijk was dat best stom van mezelf, zelfs terwijl ik stiekem wist dat ik het niet alleen kon oplossen wilde ik het koste wat het kost alleen oplossen. Ik had mezelf juist een heleboel narigheid kunnen besparen als ik eerder hulp had gezocht. Want pas toen ik me heel slecht voelde en professionele hulp eigenlijk niet te ontwijken was, heb ik aan de bel getrokken.

Het is echter niet zo dat professionele hulp een wondermiddel is en dat het je altijd voor 100% van je problemen af kan helpen. Ik heb bij sommige zaken veel gehad aan de hulp en bij andere dingen hielp het wat minder (dan ik had gewild of was het gewoon niet te verhelpen, zoals bij mijn autisme).

De inspiratie voor dit artikel heb ik gehaald uit een artikel dat op Beautygloss stond over professionele hulp zoeken. In dit artikel vertelt een psycholoog over hoe het gaat als je professionele hulp zoekt.

Gr. Leentje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten