zaterdag 28 maart 2015

Baaldag












Soms dan weet je gewoon dat het zo'n dag is: half 12, nog steeds in pyjama en nog geen blik geworpen in mijn studieboeken, ja ik heb een 'ik kom niet vooruit vandaag' dag. Ik heb genoeg te doen, vooral mijn studieboeken schreeuwen om aandacht. Ik weet stiekem wel waardoor het komt: ik had gisteren hele erge hoofdpijn, daardoor kon ik niet leren en loop ik nu achter.

Nou zou je denken dat ik dan vandaag extra hard aan de bak zou gaan en dan simpel even die achterstand inhaal. Tja, leuk gedacht, maar zo werkt het helaas bij mij niet. Door mijn faalangst denk ik nog voordat ik de tentamenstof bekeken heb dat ik mijn tentamens niet ga halen. Dus als ik een dagje leren heb overgeslagen ben ik heel bang dat ik geen kans meer maak om het tentamen te halen en dat demotiveert mij nu dus om weer te gaan leren. Ik heb inmiddels wel snel een blik geworpen in mijn studieboek maar het lukte niet om me te concentreren. In mijn hoofd maalde een stemmetje constant rond die zei dat ik mijn tentamens toch niet zou halen. Ik raak zo erg afgeleid en gefrustreerd door mijn eigen negatieve gedachten dat ik niet kan leren, hoe graag ik het aan de andere kant ook wil.

Ik heb vaker niet geleerd voor tentamens en dat is niet omdat ik lui ben of geen zin had. Maar vaak ben ik bang dat mensen dat wel over mij denken als ik zeg dat ik niet geleerd heb en ook die gedachte wordt weer gevormd door mijn doemdenken. Zo blijf ik in die negatieve spiraal, waardoor ik erg moe word (letterlijk) en vervolgens niks anders wil dan slapen en dan komt er dus niks meer van het leren.

Ik weet dat er niks anders op zit dan mijn negatieve gedachten weg proberen te stoppen en de boel weer op te pakken, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar ik wil dat het me gaat lukken dus ik ga maar een eind breien aan dit stukje en weer dapper verder proberen te leren. Wish me luck!

Gr. Leentje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten