zaterdag 19 maart 2016

Hoe gaat het?












Turf is: hoe vaak op een dag wordt er aan je gevraagd hoe het met je gaat? Turf nog eens: hoeveel van die keren dat het gevraagd wordt heb je het idee dat mensen echt geïnteresseerd zijn naar hoe het met je gaat? 'Hoe gaat het met je?' is in mijn ogen een gewoontevraag geworden. Een vraag die we vaak stellen omdat het er nou eenmaal bij hoort. Het bijpassende antwoord is vaak iets in de richting van: 'goed' of 'z'n gangetje'. Zowel de vraag (zoals ie vaak gebruikt wordt) als het semi verplichte antwoord, passen niet bij mij. Als ik de vraag stel, wil ik een oprecht antwoord en als ik antwoord, wil ik eerlijk antwoord kunnen geven. 

Soms zeg ik weleens dat het goed met mij gaat terwijl dat niet zo is, omdat ik het gevoel heb dat dat dan van mij verwacht wordt. Daarnaast vragen mensen vaak door als je zegt dat het niet zo lekker gaat, en ik zit er niet altijd op te wachten om mijn gevoel - in details - met iedereen te delen. Ik vind het lastig om te zeggen dat het goed met mij gaat als dat niet het geval is. Het is in principe liegen - iets dat ik eigenlijk niet kan en niet wil doen. Om onder een leugen uit te komen zeg ik (wanneer het niet zo lekker gaat) 'het gaat redelijk' of  'wel goed'.

Om maar even zelf het goede voorbeeld te geven: Hoe gaat het (echt) met jullie vandaag? Met mij kan het beter, maar dat is menselijk denk ik zo. Niet iedere dag is goed maar er zit iets goeds in iedere dag ;)

Gr. Leentje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten