vrijdag 19 december 2014

De puzzel in mijn hoofd klopt niet

 
made by Leentje

Iedere zondagochtend draaien alle leden van mijn gezin behalve ikzelf zich nog eens om. Om eenmaal wakker langzaam op gang te komen. Als iedereen goed en wel wakker is heb ik er al een hele ochtend opzitten. Een vast gedeelte van mijn zondagochtend ritueel is het dekken van de ontbijttafel. Simpel, zou je zeggen.

Voor mij is dat echter net als met veel andere dingen een soort puzzel. Alles moet in een bepaalde volgorde op de tafel worden gezet. Andere leden van mijn gezin hebben me wel eens proberen te helpen met het dekken van de tafel, dat is echter nooit een succes, omdat die persoon er een hele andere puzzel van maakt, bij wijze van spreken.

Ik heb het niet alleen met het dekken van de tafel. Heel veel andere dingen moeten op een bepaalde manier staan/gaan. Zo is dat te zien aan de inrichting van mijn kamer: als er bijvoorbeeld op de ene hoek van mijn kast iets staat moet er op de andere hoeken ook iets staan. Ik vind het fijn dat het spiegelbaar is. Ook heb ik het direct door wanneer iemand iets in mijn kamer ook maar een klein stukje heeft verschoven. Maar ook hoe ik de dag door kom heeft een aantal vaste elementen in een vaste volgorde; zo doe ik mijn spullen voor school 's ochtends in een bepaalde volgorde in mijn tas en ook het maken van mijn ontbijt gaat in een vaste volgorde.

Als er dan een keer iets plotseling verandert klopt de rest in mijn hoofd niet meer. Dat zorgt ervoor dat ik dingen vergeet. Want als er één stukje (handeling) van de puzzel (dag) verandert past de rest van die puzzel (handelingen) er niet meer aan vast. Ik moet eerst alles opnieuw bijschaven, wat er voor zorgt dat ik er vaak te laat achter kom dat ik iets vergeet.

Zo vergat ik op de dag dat we mijn broertjes verjaardag vierden (iets buiten mijn vaste structuur) ook een aantal dingen; om kwart over 10 's ochtends keek mijn hond me smekend aan of ik hem eindelijk wilde uitlaten en de maandag daarna kwam ik er achter dat ik mijn huiswerk voor Engels niet gemaakt had.

De schuld geef ik aan het feit dat die zaterdag niet volgens een vaste structuur verliep. Normaal maak ik mijn huiswerk op zaterdag en laat ik voor half 10 's ochtends de hond uit.

Erg vind ik het niet dat ik dingen daardoor vergeet, vervelend is het wel. Maar er valt best goed mee te leven en zo heb ik wel een hele originele smoes voor als ik mijn huiswerk vergeet: tja de puzzel in mijn hoofd klopte niet meer en daardoor ben ik vergeten mijn huiswerk te maken.

Gr Leentje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten