zondag 21 december 2014

Ik zou willen dat school weer begint!

made by Leentje
Yes, kerstvakantie, lekker doen wat je wil en je eigen planning bepalen. Uhm, dat is hoe de meeste studenten er tegenover staan. Een paar dagen vakantie vind ik prima, maar ik verlang al snel terug naar school. Ze vindt school blijkbaar erg leuk., zou je kunnen denken. Ja, dat ook maar ik vind vooral het rooster en de planning fijn.

In tegenstelling tot veel andere, kijk ik nu al weer uit naar het einde van de kerstvakantie. Dan mag ik weer lekker doen wat school mij opdraagt: voor elk lesuur is er aangegeven welk vak ik heb en elk vak heeft weer een planning waar in staat wat we die les gaan doen. Dat is ideaal voor mij!

Ik kan zelf goed plannen, dat is het probleem niet. Maar ik kan moeilijk voor elke dag in de vakantie een planning maken van 's ochtends tot 's avonds. Niet alleen omdat er wat onregelmatige dagen inzitten (kerst en oud en nieuw) en omdat een planning voor de hele dag maken een beetje onnatuurlijk voelt  maar ook omdat dat uit het verleden is gebleken. Bij het uitvoeren van mijn planning in praktijk kwam ik altijd een stukje dag tekort.

Dan zou je zeggen plan minder dingen in, maar dat helpt ook niet. Als ik me eenmaal op een taak/bezigheid focus verlies ik mezelf er in; ik kan me niet houden aan de tijd die ik er voor heb ingepland, doordat ik erg perfectionistisch ben en iets daardoor nooit goed genoeg is/gaat. Bijvoorbeeld als ik een rapport moet schrijven voor school: soms heb ik mijn hele rapport af, lees ik het nog een laatste keer door en delete ik daarna alles weer, omdat het nog beter moet. Of als ik keyboard aan het spelen ben: ik kan uren doorgaan als iets niet klinkt zoals ik het zou willen terwijl ik aan de andere kant al lang had willen stoppen.

Het beste uit jezelf willen halen is best een goede eigenschap. Maar bij mij schiet het door naar mijn valkuil. Want na uren aan een taak bezig te zijn geweest heb ik nog steeds geen voldaan gevoel. Ik ben alleen erg moe en gefrustreerd geworden.

Met de planning van school is dat anders: dan heb ik aan het einde van de les ook wel het gevoel dat ik niet maximaal gepresteerd heb maar dan heb ik niet de ruimte om er langer mee bezig te zijn omdat ik dan naar de volgende les moet. Het geeft me de structuur die ik nodig heb.

Zoals andere mensen hebben uitgekeken naar de kerstvakantie kijk ik uit naar het einde ervan. :)

Gr. Leentje


Geen opmerkingen:

Een reactie posten