zaterdag 24 januari 2015

Van stresskip naar de rust zelve



Omringt door studieboeken en theekopjes zit ik als een zombie achter mijn bureau te leren. Morgen, na morgen ben ik er vanaf. Deze week had ik mijn tentamens en dat is voor mij normaal een periode van stress. Maar bizar als het is, was ik deze tentamenweek de rust zelve. Eigenlijk ben ik als het om toetsen gaat, al vanaf mijn eerste toets op de basisschool een enorme stresskip. Ook nu op het HBO liep ik iedere keer moedeloos het tentamenlokaal uit; ik heb het echt verpest, dacht ik telkens weer. Hoe meer ik dacht dat ik het verpest had, des te hoger vaak mijn cijfer was.

Faalangst noemen ze het, ik ben bang om mijn toetsen te verpesten. Zodra ik mijn toets blaadje voor mijn neus kreeg, wist ik niks meer, hoe hard ik ook geleerd had en zodra ik het lokaal uitliep kwamen alle antwoorden weer binnen.:(

Maar deze keer ging het dus goed (denk ik, ik moet mijn cijfers nog krijgen)! Geen black-outs, geen paniek tijdens het leren en ook geen dwangmatige leerpraktijken. Niks van dat alles heeft deze week mijn pad gekruist. Niet dat ik niet moe ben en blij ben dat ik weer even klaar ben met leren. Maar zo relaxed is mijn tentamenweek nog nooit verlopen.

Hoe het komt weet ik niet; misschien mijn toegenomen zelfvertrouwen (dachten mijn ouders) of het feit dat ik een doel voor mezelf had gesteld om niet obsessief te leren. Ik weet het niet, maar dit mag van mij wel vaker zo gaan.

Donderdag had ik mijn laatste tentamen (Engels) ondanks dat het een (in mijn ogen) pittig tentamen was wist ik mijn hoofd redelijk koel te houden. Natuurlijk, toen ik na vijf vragen niks met zekerheid dat het goed was had ingevuld begon ik hem wel te knijpen. Maar toch kreeg ik het voor elkaar om mezelf steng toe te spreken en dapper verder te gaan. Natuurlijk hoop ik dat ik mijn tentamens allemaal gehaald heb maar ik durf nu te zeggen dat ik er mee zou kunnen leven als ik één herkansing zou hebben. Stiekem hoop ik dat de volgende periode ook weer zo gaat.

Maar voor nu ga ik eerst relaxen met een boekje en een kopje thee voordat ik na dit weekend weer aan de gang ga voor school.

Gr. Leentje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten