zondag 12 april 2015

Cultuurshock












Het voelde alsof ik op een andere planeer terecht was gekomen. Ik zette één stap buiten de trein en dacht dat ik gek werd. Ik was al moe voordat ik ook maar één stap binnen mijn stageadres had gezet. "Hoe vind je het in Amsterdam?" , werd mij gevraagd toen ik aankwam op mijn stageadres. Ik probeerde beleefd te antwoorden, maar jeetje wat was het een cultuurshock voor mij.

Ik had een wandeling van een half uur erop zitten toen ik aankwam waar ik wezen moest, terwijl de plek eigenlijk maar drie minuten lopen is vanaf de tram. Hopeloos verdwaald in een stad waar je eigenlijk nooit komt, dat vond mijn autisme niet zo fijn. Was het niet het verkeer dat langs me raasde dan waren het wel de vele mensen die me overprikkelden. Hoe moet ik hier ooit aan wennen?

Waar ik woon is het lekker rustig, anderen noemen het doods of ongezellig maar ik vind het wel fijn. Als ik midden op de dag de hond uitlaat kom ik soms hoogstens 10 mensen tegen onderweg. Die rust vind ik erg prettig omdat het in mijn hoofd al snel druk genoeg is. Normaal zou ik dan ook niet voor mijn lol naar Amsterdam gaan (misschien één keer in het schrikkel jaar, maar daar houdt het ook bij op), maar ik had een leuke stageplek gevonden in Amsterdam en moest daarvoor dus een uitzondering maken.

Nu na een weekje ben ik nog niet helemaal gewend (dat vind ik wel logisch) en vooral aan het vele verkeer moet ik erg wennen. Toen ik de tweede stagedag weer in Amsterdam was, was ik weer verdwaald. Tegelijkertijd de weg zoeken en op het verkeer letten ging niet helemaal soepel, dus moest ik op een bepaald moment aan de kant springen voor een auto. Ik had niet in de gate dat ik midden op de weg stond, oeps.

Maar op vrijdag, kreeg ik het eindelijk voor elkaar om in één keer de goede weg te lopen, ook wist ik dit keer me goed tussen het verkeer heen te manoeuvreren. Misschien wordt het nog wat met mij in Amsterdam, maar tot nu toe heb ik daar sterk mijn twijfels aan.

Ik kan heel goed begrijpen dat andere mensen Amsterdam wel leuk vinden, maar voor iemand die prikkelgevoelig is, is het niet fijn. Ik hoop niet dat ik nu een bozige menigte Amsterdam-lovers achter me aan krijg, maar sorry het is gewoon niet zo mijn stad.

Gr. Leentje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten