zondag 5 juli 2015

Dat maakt deze mensen bijzonder!

















Beste mensen, waar zouden we zijn zonder autisme? Vaak worden mensen met autisme onderschat, maar een aantal mensen — waarvan wordt vermoed dat ze autisme hadden — hebben laten zien wat ze waard zijn. Ondanks dat ze leefden in een wereld die ze vaak niet begrepen wisten ze toch het verschil te maken voor diezelfde wereld. Ze gaven niet op en bereikten meer dan veel mensen zonder autisme ooit zullen bereiken. Toch zal ik het niet vreemd vinden dat je van de succesvolle mensen die ik zo zal noemen niet wist dat ze autisme hadden, maar hun successen zijn je vast niet vreemd. Terwijl wanneer iemand negatief wordt beïnvloed door autisme dit juist wordt uitvergroot.  Zo zag ik een tijd terug de documentaire 'Het beste voor Kees'. Kees heeft  klassiek autisme. Ik vond het een mooie documentaire omdat er ook in belicht werd wat Kees allemaal wel kan. Ik vond het dan ook zeer naar toen ik een scene uit de documentaire, waarin Kees scheldend in een auto zit, als goed bekeken filmpje op Youtube voorbij zag komen. Kees vindt autorijden heel vervelend en zijn schelden was een reactie op een slecht rijdende automobilist. Ik vind het jammer dat juist die scene een goed bekeken filmpje op Youtube is. Grof gezegd toont het weer het beeld van 'de gekke autist' waar mensen om moeten lachen, niet wetende hoe naar die situatie voor Kees is. Ik zou liever hebben gezien dat zijn talent voor tekenen, zijn toewijding bij het aanleren van de Japanse taal of zijn passie voor modeltreinen werd uitgelicht — want dat laat veel beter zien wie Kees is! Stop alsjeblieft met deze vorm van leedvermaak, lachen om de beperkingen van anderen is ronduit naar. Ik vind het geen probleem en heb het zelfs nodig om soms luchtig naar mijn autisme te kijken en met anderen er grapjes over te maken, zolang ik er zelf ook om kan lachen is het voor mij oké. Maar dat is iets anders dan het constant benadrukken van het beeld van 'de grappige gekke autist' en vergeten wat deze mensen echt bijzonder maakt en daarom hier een lijstje van succesvolle mensen waarvan sterk vermoed wordt dat ze autisme hadden:
-Albert Einstein
-Isaac Newton
-Leonardo da Vinci
-Vincent van Gogh
-Beethoven
-Henry Ford
-Shakespeare
-Wolfgang Amadeus Mozart

Gr. Leentje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten