dinsdag 15 december 2015

Inspireer me


Ik hoop stiekem dat ik met de dingen die ik op mijn blog schrijf mensen inspireer. Ik hoop dat mijn artikelen ervoor zorgen dat jij als lezer meer begrip krijgt voor mensen in het algemeen. Ieder mens is anders, ieder mens heeft een verhaal en je weet niet altijd wat er achter iemand schuil gaat. Veroordelen vind ik iets heel naars. Open staan om de persoon achter de eerste indruk te leren kennen vind ik heel belangrijk. Waar ik hoop dat ik jullie inspireer, zijn er ook heel wat mensen die mij geïnspireerd hebben. Drie mensen hebben zo'n indruk op mij gemaakt dat ik hun inspirerende woorden graag aan jullie doorgeef:

Rosie King is een meisje van (toentertijd) 16 jaar met autisme die sprak tijdens een evenement van TED. Ze snapt niet waarom mensen het zo belangrijk vinden om normaal gevonden te worden. Mensen lijken volgens haar zo bang voor variatie  dat ze iedereen indelen in een hokje en er een specifiek label op plakken. Ze zegt echter - terrecht -  dat 'Wow, je bent heel erg normaal' niemand als een compliment zou opvatten. Nee, complimenten zouden zijn: je bent bijzonder, je bent uitzonderlijk, je bent verbazingwekkend. Rosie snapt niet waarom zoveel mensen dan de drang voelen om normaal te moeten zijn en dat ze hun individuele kracht in een standaard vorm gieten. Rosie zelf voelt er niks voor om 'normaal' te zijn. Door haar rijke verbeelding die zij door haar Autisme heeft, heeft ze zoveel bereikt. Autisme is voor haar geen beperking maar een verrijking.

Bor Verkroost is een hele positieve jonge man met de Vlinderziekte. Door deze ziekte is zijn huid heel kwetsbaar en daarnaast heeft hij er huidkanker bij gekregen. In plaats van in zak en as te zitten, juicht hij het leven waar kan toe en zit hij nog vol leven. Zijn kracht werd opgepikt door RTL Late Night, waar hij daarna meerdere keren te gast was. Ik vind zijn instelling sowieso bewonderenswaardig, maar één van zijn uitspraken is mij bijgebleven omdat ik het zelf niet beter had kunnen zeggen: "Ik hoop dat ik meer te bieden heb dan dat mijn 'handicap' tekort doet."

Jip Keijzer is iemand die in mijn rijtje  van inspirerende mensen zeker niet kan ontbreken! Omdat hij voor mij zo'n inspiratiebron is geweest heb ik besloten een apart artikel aan hem te wijden. Die kun je volgende week lezen ;). Alvast een tipje van de sluier: Jip heeft mij geïnspireerd om altijd een open mens te zijn en ook open te staan voor anderen en met deze woorden wil ik dit artikel afronden.

Gr. Leentje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten